Beernem wordt sterk merk met krachtig en modern logo

Dit is het nieuwe logo dat Beernem op de kaart moet zetten. We zijn fier op Beernem en we willen dit ook zo uitdragen. Daarom willen we onze gemeente nog duidelijker in beeld brengen. We doen dit met een krachtig en modern logo, ontworpen door Nele Serlet van het grafisch bureau NS’Sense.

Het logo zal zorgen voor een grotere herkenbaarheid van onze gemeentelijke initiatieven. Naar buiten toe versterkt dit de uitstraling van onze mooie gemeente en voor de Beernemnaren zelf stimuleert het het communitygevoel.

Beernem gebruikte tot nu het wapenschild als logo in alle communicatie. Het nieuwe logo vormt geen stijlbreuk – zo herkennen we er bijvoorbeeld het blauw van het wapenschild in – maar een gestyleerd logo geeft extra pit aan hedendaagse publicaties, zowel online als in druk.

In het nieuwe logo springt de B van Beernem meteen in het oog. Die staat in de gemeente ook voor Bruggen, Bossen, Boeren, Bloeien, Bruisen, Boosten, Beleven, Boeiend ... De beer van Beernem is vertegenwoordigd. Die staat voor de traditie en historische rijkdom, en de warmte en kracht die in Beernem voelbaar is.

Voorts zie je bruggen en valt de open ruimte op in het logo: een verwijzing naar het karakteristieke landschap, verbonden door de vele bruggen, maar ook naar de brug die de gemeente slaat naar de inwoners, de verenigingen, bedrijven…, kortom, naar iedereen die deel uitmaakt van de Beernemse gemeenschap of community. In Beernem gebeurt veel op diverse vlakken – sport, cultuur, ontspanning, economie… Door initiatieven te ‘ondertekenen’ met het hedendaagse, dynamische logo, maken we mensen ervan bewust dat ze leven in een ondernemende gemeente waar we samen fier op mogen zijn.

Tot slot staan de drie pijlers van de brug symbool voor de drie deelgemeenten, Beernem, Oedelem en Sint-Joris. De neus van de beer staat voor Oostveld.

Stap naar huisstijl en sterk merk 

Het logo wordt, in een volgende stap, ingebed in de ontwikkeling van een eigen huisstijl. Die zal de herkenbaarheid van Beernem verder verhogen en de visuele identiteit van de gemeente verder versterken. Om te komen tot een sterk merk zal het logo aangevuld worden met een vaste grafische stijl (kleuren, typografie …) die eenheid brengt in de communicatie. De ontwikkeling en implementatie van de huisstijl staat op de planning voor de komende jaren.

Het wapenschild blijft bestaan, daar zijn we fier op, maar het wordt enkel gebruikt door het gemeentebestuur zelf, voor officiële documenten en in formele communicatie. Verenigingen, organisaties … worden uitgenodigd om het nieuwe, promotionele logo te gebruiken, maar het gebruik ervan is wel gebonden aan strikte regels. Vraag eerst toestemming via e-mail naar communicatie@beernem.be.

op vrijdag 17 juli 2020
Nieuwsoverzicht