naar inhoud

Herinrichting Stationsomgeving

In het kader van de aanleg van het 3de en 4de spoor, zullen Infrabel en NMBS ook het station en de stationsomgeving van Beernem volledig vernieuwen.

In het station zelf mag je volgende verbeteringen verwachten:

  • Een volledig nieuwe onderdoorgang onder de sporen met nieuwe trappen en toegangshellingen naar de perrons
  • Nieuwe, hoge en comfortabele perrons met schuilhuisjes en zitmeubilair
  • Brede zachte toegangshellingen naar de onderdoorgang met geïntegreerde fietsenstalling

Ook de omgeving wordt grondig aangepakt. Het stationsplein zelf wordt volledig heraangelegd. Ook komen er twee nieuwe fietsenstallingen en drie nieuwe parkings bij. De halte van De Lijn komt dichter bij het station en wordt aangelegd conform de huidige richtlijnen rond toegankelijkheid.

Twee nieuwe fietsenstallingen:

  • Noordkant (kant Beernem centrum): 235 fietsplaatsen + 8 buitenformaat- of bromfietsplaatsen
  • Zuidkant (kant Stationsplein): 160 fietsplaatsen + 8 buitenformaat- of bromfietsplaatsen

Drie nieuwe parkings:

  • een parkeerzone voor 27 wagens waarvan 2 plaatsen voor personen met een beperkte mobiliteit aan de Noordkant
  • een parkeerzone voor 21 wagens waarvan 2 plaatsen voor personen met een beperkte mobiliteit aan de Zuidkant
  • een parkeerzone voor 71 wagens waarvan 2 plaatsen voor personen met een beperkte mobiliteit langs de spoorweg. De onderdoorgang onder de Wingene Steenweg verbindt het stationsplein met de nieuwe parking langs de spoorweg.

 

Stand van zaken

Er is een aanbesteding uitgeschreven voor de aanstelling van een aannemer. Deze procedure is nog lopende. Zodra de aannemer en dus ook de start van de werken gekend is, brengen we je op de hoogte.

Toch kan je vanaf 28 januari al enige beweging waarnemen. Dan starten immers de voorbereidende werken door de nutsmaatschappijen. Zij moeten bepaalde leidingen verplaatsen en/of vernieuwen. Er is onder andere een persing onder de spoorweg en een persing onder de Wingenesteenweg voorzien. Hiervoor zijn grote machines nodig. Dit kan voor wat hinder zorgen.

De leidingen worden in Tiengemeten aan elkaar gelast. Dit is het grootste werk. Net voor de persing worden ze over de weide richting Wingenesteenweg getrokken en op het voetpad/fietspad klaar gelegd. Er wordt dan een doorgang van 1 meter vrij gehouden voor fietsers (af te stappen) en voetgangers. Deze inname wordt in tijd per persing beperkt tot het strikt noodzakelijke (=enkele uren).

 

Info over de werken?

 

Vragen of opmerkingen

Heb je vragen over de uitvoering van dit project, dan kan je terecht bij

op maandag 28 januari 2019
Nieuwsoverzicht